Rozhovor s pečovatelkou a koordinátorkou aktivizačního programu v Centru Seňorina

Míša s klientkou, dotek je důležitý.
zdroj: FB Seňorina

Novou koordinátorkou aktivizačního programuCentrum Seňorina je velmi sympatická pečovatelka Míša Berkovič, která kromě přímé péče, online aktivizací a dalších činností zvládá koordinaci aktivizačních pracovníků a zapojení dobrovolníků.

O: Míšo, jakou máte v Centrum Seňorina roli?
Pracovala jsem zde především jako pečovatelka a aktivizační pracovnice, od května 2022 působím na pozici aktivizační pracovnice a také koordinátorky aktivizačního programu.

O: Jak se Vám v Centru pracuje?
Je to pracoviště, které působí rodinně, nemám pocit, že chodím do nějaké odcizené formální instituce, a to myslím oceňuji nejen já, ale především naši klienti a klientky.

Míša cvičí s klienty
Zdroj: FB Seňorina

O : V čem je Centrum Seňorina jedinečné?
Ve vícero ohledech. Jak už jsem zmínila, je to menší rodinný prostor, zároveň dostatečně velký na to, aby mohl nabízet jak ambulantní, tak pobytovou službu. Máme specifickou klientelu, kterou jsou lidé s kognitivními poruchami mozku a jejich rodina. Jejich rodinu uvádím proto, že poskytujeme odlehčovací službu – odlehčujeme pečujícím, jimiž je právě rodina člověka s kognitivní poruchou. Uplatňujeme Montessori přístup v péči o klienty a máme širokou škálu aktivizačních činností. Tvoříme tým zapálených a šikovných lidí. Seňorina se navíc stále posouvá kupředu, pořád něco zlepšujeme a chceme poskytovat klientům a klientkám tu nejlepší možnou péči zaměřenou na individuální přístup.

O: Jaké máte vztahy s klienty?
Vřelé. Zpravidla oslovujeme příjmením a vykáme, ale reagujeme také na přání oslovování samotnými klienty. Někteří upřednostňují oslovování křestním jménem. I když přistupuji ke klientům profesionálně, ráda s nimi navazuji takový ten čistě lidský přátelský kontakt. Myslím, že je to nakonec to, co oceňují nejvíce.

Míša s klienty během kavárny
Zdroj: FB Seňorina

O : Co je pro Vás při práci nejtěžší?
U nás je podstatné mít v malíku jednotlivé úkony a time management. V Seňorině nejen pečujeme a aktivizujeme, ale někdy také připravujeme jídlo, pereme, vyplňujeme dokumenty apod. Je nutné si umět správně určit priority, aby se vše stihlo. Přičemž největší prioritou je samozřejmě péče o klienty. Náročnější bývá umístění klienta, který má např. agresivní projevy nebo úzkostné stavy. Tam je potřeba být vždy obezřetný, nastavit správný přístup a spolupracovat intenzivněji s rodinou.

O : Co Vás při práci nejvíce naplňuje?
Mě osobně nejvíce baví vymýšlení aktivizací a jejich následná realizace a proces. Z obecného hlediska je to pak jednoznačně radost a spokojenost klientů, kterou mohu pozorovat a prožívat společně s nimi. Když k nám přijde klient, který je zmatený, uzavřený, nic ho nezajímá, a po pár dnech se začne zapojovat do programu, začne komunikovat a usmívat se, to je strašně krásný pocit. A musím říct, že tohle se nám celkem daří :).